Saturday, October 11, 2014

JENIS-JENIS KAFIR

"Allah tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tiada memerangimu karena agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu.
Sesungguhnya Allah menyukai orang- orang yang berlaku adil."
[Al Mumtahanah : 8]
.

kafir ada 4 golongan
.
1. golongan kafir Dzimmi
Iaitu golongan kafir yang hidup berdampingan dengan muslim
golongan kafir Dzimmi tidak boleh diperangi.
Rasulullah saw bersabda : . "Barangsiapa yang mengganggu
seorang kafir Dzimmi maka aku yang menjadi lawannya nanti pada hari kiamat!". [HR. Al Khathib dalam AtTarikh dari Ibnu Mas'ud radhiallahu 'anhu dengan sanad sahih] .
2. golongan kafir Mu'aahad
Iaitu golongan kafir yang tidak memerangi Islam. Golongan kafir Mu'aahad tidak boleh diperangi .Rasulullah SAW bersabda : .
"Barangsiapa yang membunuh seorang kafir Mu'aahad maka dia tidak akan mencium aroma wangi al Jannah (padahal) sesungguhnya aroma wangi al Jannah itu didapati (tercium) sejauh perjalanan 40 tahun." [HR. Al Bukhari]
3. Golongan kafir Musta'min
Iaitu golongan kafir yang dilindungi. golongan kafir Musta'min tidak boleh diperangi. "Dan jika salah seorang dari kaum musyrikin itu meminta perlindungan kepadamu maka lindungilah ia supaya
ia sempat mendengar firman Allah, kemudian antarkanlah ia ke tempat yang aman baginya" [QS. At Taubah :6]
.
4. Golongan kafir Harbi
Iaitu golongan yang memerangi Islam. Golongan kafir yang harus diperangi.
.
"Dan perangilah di jalan Allah orang-orang yang memerangi kamu, (tetapi) janganlah kamu melampaui batas, kerana sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas.” [Qs Al Baqarah :190].

No comments:

Post a Comment